Om os

Mosegården er en lille, hyggelig børnehave med fokus på fællesskab og nærvær

I sammenligning med andre børnehaver er Børnehaven Mosegården af mindre størrelse. Dette anses af bestyrelse og børnehavens personale som særdeles værdifuldt i arbejdet med at skabe trygge og rummelige rammer.

• Vi er en lille, tryg børnehave midt i Højbjerg med plads til 28 børn i alderen 3-6 år.
  • Vi har en fantastisk spændende legeplads med mange gode legekroge.
  • Vi tager på mange ture, og vi laver mange sjove aktiviteter som nattøjsfest, Ol, sæbekassevæddeløb, musik, sang og masser af kreative udfoldelser.
  • Vi har madordning til både frokost og eftermiddagsmad - det vil sige børnene får al maden hos os og lærer mange nye smage.
  • Vi har en forældretilfredshed der ligger helt i top, og vi prioriterer forældresamarbejdet meget højt.

Husets atmosfære opleves bedst ved et besøg - I er meget velkomne

Børnehaven Mosegården blev grundlagt som selvejende daginstitution i 1953 af en flok beboere i Højbjerg.  Her har vi ligget lige siden, hvilket gør Mosegården til Højbjergs ældste børnehave og én af de kun 29 tilbageværende selvejende børnehaver i Aarhus Kommune.

I Mosegården har børn og voksne betydning for hinandens liv. Vi interesserer os for hinanden og personalet gør en aktiv indsats for, at hvert enkelt barn trives. De voksne har tid til at lytte og snakke med børnene, og vi er opmærksomme på børnenes forskellige temperamenter og ressourcer.

Vores indretning

Vi har 4 rum, som er indrettet forskelligt. Vi har indrettet os med mest mulig gulvplads og mange kroge at lege i. Her er plads til at tumle og plads til at sidde i fred og ro at spille spil eller læse bøger.

Mange aktiviteter og lege er i gang på én gang. Hver især er vi optaget af lige netop det, jeg er med i - og vi prioriterer at de voksne fordyber sig i samværet med børnene. Det fungerer, fordi der også er voksne, som har til opgave at have overblik og hjælpe børnene med stort og småt.

Vi er meget ude

Vi er ude hver dag - i al slags vejr.  Vi har en fantastisk legeplads med cykelbane, klatretræer, bakker og gode muligheder for at finde snegle og andet småkravl. Vores erfaring er at børnene trives med god plads og højt til loftet.

På legepladsen er også HUSET, som bl.a. har plads til værkstedsaktiviteter året rundt.

Vi tager gerne på ture og bor i gå-afstand til flere skovområder. Vi  har busforbindelser både til naturen længere væk og til byens museer.

Glade og engagerede medarbejdere

Vores medarbejdere er glade og engagerede. Vi mener at livsglæden er vigtig. Her skal være leg og liv i alle facetter.  Vi gode til at give hinanden informationer og til at udnytte vores forskelligheder i et udviklende samarbejde. Og støder nogen alligevel sammen af og til, så er det rigtig godt at kunne grine sammen af tingene og sige "pyt" til bagatellerne.

Der skal også være en god balance mellem de initiativer, børnene selv tager, og de aktiviteter, der sættes i gang af voksne.

Vi hjælper dit barn til

• at føle sig tryg i den store gruppe
  • at knytte nære venskaber på tværs af alder og forskelligheder
  • at få passende udfordringer, så det kan prøve sine færdigheder af
  • at få plads til trives, udvikle sig og lære
  • at få plads til at lege og tage initiativ til aktiviteter
  • at kunne lytte til andre børn og tage del i deres lege og forslag til aktiviteter
  • at kunne inkludere andre i fællesskabet

Forældresamarbejdet er af uvurderlig betydning

Vi er opmærksomme på, hvordan netop dit barn trives - og vi forsøger hele tiden at blive dygtigere til at beskrive børnenes hverdag for forældrene. Vores iagttagelser af børnene er sammen med forældrenes oplevelser udgangspunkt for forældresamarbejde. På baggrund af vores observationer af barnets trivsel tilbyder vi forældresamtaler mindst en gang om året.

Vi formidler vores holdninger og daglige pædagogiske arbejde via et nyhedsbrev, som vi udgiver et par gange om året.

Samarbejde med Aarhus Kommune

Børnehaven drives i henhold til driftsoverenskomst med Aarhus Kommune. Vi arbejder under dagtilbudsloven, der giver de overordnede retningslinjer for arbejdet med 0-6 årige børn i daginstitutioner. Dertil er vi gennem driftsoverenskomsten forpligtet til at efterleve de retningslinjer for Børn og Unge, der er vedtaget af Aarhus Kommunes byråd.

Mosegården er ikke en del af den omfattende sammenlægning af de kommunale daginstitutioner i dagtilbudsenheder som Aarhus Kommune gennemførte i 2007.

Vores dagtilbud består således kun af vores egen børnehave, og vi har derfor beholdt vores egen leder, souschef, budget, virksomhedsplan m.m. Vi har et tæt samarbejde med forældrene om børnehavens daglige drift, udvikling og fremtid gennem repræsentanter i forældrebestyrelsen.